Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 26 juni 2017

Week 8... juni 2017


Week 8... ZOMER... Nou dat hebben we geweten, een snikhete week. Overdag is de temperatuur niet onder de 30 graden geweest volgens mij. Er waren zelfs dagen van 34 graden bij en om er nog even een schepje bovenop te doen : bij een vriend van ons wees de meter zelfs 42 graden aan (in de zon).
Overdag was Henk veelal aan het werk, nou ja... hij begint vaak om half zeven al zodat hij lekker vroeg vrij is.
Tja, zo vroeg kom ik, als nachtmens, niet tot mijn bedje uit. Ik stap vaak een paar uur later in mijn bedje en kom er tevens een paar uur later uit ;-)
Heel sporadisch ben ik er rond een uurtje of 5/6 uit (om te plassen), dan wil ik nog wel eens even buiten gaan zitten om te genieten van het ochtend kabaal van de vele vogels. Een pracht geluid, alsof er duizenden vogels tegelijk kenbaar willen maken dat ze wakker zijn.
Zelf wip ik overdag, tijdens die hitte, vaak van het ene zit plekje naar het andere. Met die warmte is het bijna niet te doen om je teveel te verroeren. Wat met de honden door de bossen slenteren, dat is het wel zo'n beetje.
Geen probleem hoor, het zit her en der prima...


Laat op de middag, op het terras tegen over ons huis, hebben we een heerlijk avond zonnetje waar het dan prima toeven is. 


's Morgens begint de eerste zit onder het afdakje in de schaduw. Kop koffie erbij, een bakje kwark met lekkere vulling en een rokertje (bah foute boel, sorry). Verrekijker in de aanslag voor het geval dat me wat ontgaat. Zo af en toe zien we een hert wandelen, vele soorten vogels en...


Soms in de verte 'parapenters'. Met het blote oog is het net eventjes te ver om het te kunnen zien, maar met een verrekijker of met het fototoestel gaat het ;-)


Vanaf mijn plekje onder het afdakje heb ik ook prima zicht op onze wilde kers, de eerste hoge boom die te zien is op bovenstaande foto.


Momenteel zit de boom vol met kersjes waar de vogels dol op zijn. Het is de gehele dagen een komen en gaan van vogels in die boom, vooral merels zijn er dol op.
De kersen zijn niet lekker om zelf te eten, ook is de boom op zich niet bijzonder mooi. Maar in het voorjaar bloeit deze enorme mooi, een grote witte boom. Helaas waren we dit jaar te laat om hem in volle bloei mee te maken. Verder is het voor de vogels een top boom en daar genieten wij op onze beurt weer van. Dus... de boom blijft :-)


Mila heeft plots onze waterbak ontdekt, om de haverklap zit zij daar in. Vaak na een wandeling spurt zij gelijk naar de bak om een verkoelend bad te nemen, om vervolgens kleddernat als een dolle door het huis heen te scheuren.


Meestal zit zij niet alleen in het badje, vaak zitten er ook padden in of nabij het badje.


Bovenstaande pad zit regelmatig in een plantje aan de wand van de 'waterbak'.


Op deze foto is het plantje, waar de pad in zit, te zien. Rechts op de foto naast de twee stangen. Het plantje zit net even boven het water. De pad blijft daar ook gewoon zitten als Mila een duik neemt ;-)


Lopen, badderen... daarna wil je toch wel even lekker liggen...


Momenteel staan de wilgenroosjes in volle bloei. Wat wel grappig is, is dat ze alleen maar op deze plek in de tuin staan. Je komt ze hier verder op ons grondstuk nergens tegen. Dat zien we hier wel met meerdere planten, planten die op sommige plekken spontaan in hele grote getale voorkomen en elders in de tuin totaal niet.


Beetje gekke foto, maar zo kun je misschien wat duidelijker zien wat ik bedoel. Vol met wilgenroosjes en een metertje verder totaal geen één.


Tussen de wilgenroosjes staan verscheidene andere bloemetjes, die komen vaak wat in de verdrukking, maar bloeien er niet minder om zoals bovenstaande hoge klokjesbloemen (blijkbaar ook campanula's, wel anders als die vorige die ik laatst liet zien).

Zo vliegen hier de weken een beetje voorbij.
Mila heeft ondertussen haar laatste antibiotica tablet gehad, woensdag over een week gaan we weer met haar voor controle. We hopen uiteraard dat het dan allemaal goed is met haar, al moet ik zeggen dat er niets aan haar te merken is, dus heb ik goede hoop.
Komende week zou het wat minder warm worden en ook is er wat regen voorspelt, dat zou de tuin niet erg vinden denk ik want het is ERG droog. Ook onze bron lust wel een slokje, vandaag moesten wij hem bijvullen (de put waar het bronwater in komt) omdat hij geen water meer gaf.
Hoop ik trouwens wel dat de regen keurig 's avonds of 's nachts valt ;-) Te warm is niet leuk, maar regen verveelt vaak erg snel.

Op naar week 9...


2 opmerkingen:

Arno zei

Was weer een leuk stukje om te lezen.
Je vond het warm toen ik het huis in 2002 kocht waren de zomers veel warmer.
Weet nog goed dat we toen in de vakantie 3 weken rond 40 graden hadden, daarna nooit meer meegemaakt.
Daartegen ook de strenge winters niet meer met 17 graden onder nul en een meter sneeuw voor de deur.
Wij zijn aan het aftellen en opzoek naar de sleutels die verdwenen zijn ?
Hebben nogwel een reserve bos maar kom daarmee niet in de grote schuur.
Nou tot binnenkort.
Groetjes Arnon en Pamela

Cilia zei

Hoi Arno en Pamela,
Hahaha... niet zo erg slim om je sleutels kwijt te raken, dat wordt inbreken in je eigen huis/schuur ;-)
Tjemig, ik moet er niet aan denken 3 weken rond de 40 graden. Sowieso ben ik niet zo dol op dat hele warme weer, graadje of 22/23 is mij warm zat... zonnetje erbij en dan in de schaduw zitten ;-)
Die dikke meter sneeuw voor de deur hebben wij hier ook al meegemaakt in november 2013. Nog nooit eerder zoveel sneeuw hier meegemaakt, we konden hier niet meer weg komen met de auto.
Hoop voor jullie dat de sleutels weer gevonden worden en tot binnenkort.
Groetjes, Cilia (Henk zit in Nederland)