Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dinsdag 13 juni 2017

Vlierbloesemsiroop...


Vandaag een paar flessen vlierbloesemsiroop gemaakt en het smaakt verrukkelijk .


Erg gemakkelijk om te maken, zelfs voor mij... DUS  een ieder met twee linkerhandjes, wat betreft kokkerellen, kan dit maken.
Wel gebruik ik aanzienlijk minder suiker als dat de meesten aanraden, 1 kilo suiker op twee liters water.
Ik zou hier een recept neer kunnen zetten, maar even 'googlen' op vlierbloesemsiroop en je vindt massa's recepten.
De vlieren staan nu nog in volle bloei, dus het kan nog... een heerlijke siroop, vooral voor warme zomerse dagen.

I.p.v. kaasdoek om het te zeven, gebruikte ik de goedkoopste panty die ik in de winkel kon vinden, werkt uitstekend.

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Met de Vlier kan je twee keer per jaar genieten in mei/juni van de bloesem en eind augustus begin september van de paars/rode bessen,afhankelijk van het weer.
Jij zal op je eigen grondgebied of niet ver daarbuiten wel vlier hebben staan en dan ligt je plukmand snel vol prachtig witte bloesem met open bloemen.
Paar jaar geleden mocht ik ze plukken in de openbare tuin van nonnenklooster niet heel ver hier vandaan.
Maakte er toen limonade van in afgesloten flessen die voor het zover was enkele weken in de zonnige vensterbank stonden.
laatste jaren koop ik goede kant en klare vlierbloesem siroop.
Klein scheutje in groot wijnglas,paar blaadjes mint,schijf limoen,ijsblokjes en aanvullen met Hugo of andere witte bubbelwijn,heerlijk drankje op zomerse dag in de tuin.
En in de winterdag scheutje in de warme thee.

Lieve zomerse groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Persoonlijk vind ik vlieren prachtige planten/bomen. Mooie bloei en prachtige bessen. Je kunt er van alles mee. Insecten zijn dol op de bloesem en vogels dol op de bessen. Tja... dus echt een struik/boom die eigenlijks in geen enkele tuin mag ontbreken, vandaar dat we hier hele vele hebben staan, zo ook in Nederland ;-)
We hebben al bijna een fles leeg gedronken, het was hier de afgelopen dagen behoorlijk warm en dan smaakt het zalig.
Hahaha... nou zeg jou recept ziet er heerlijk uit, dat is wel wat anders als dat wij het hier drinken... gewoon met ijskoud water.

Lieve groetjes vanuit behoorlijk warm Frankrijk,
Cilia