Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 27 juli 2016

La Vache...


Nou ben ik wel dol op koeien, maar om 's morgens tegen half zeven wakker te worden van vreemde geluiden in de tuin en te constateren dat er koeien door de tuin sjokken... Zo dol ben ik absoluut NIET op ze.


Al een paar dagen loopt er een groepje koeien los hier in de buurt. Een stuk of 10, waaronder een stier en twee hele kleine kalfjes. Blijkbaar kijkt de boer er niet al teveel naar om. Voor mij is het ook niet echt een optie om naar de boer toe te gaan, de boer woont hier niet om de hoek en Henk zit momenteel in Nederland... dus ook geen auto bij huis.

Plots, vanmorgen in alle vroegte, hoorde ik vreemde geluiden. Toen ik tot mijn slaapkamerraam uitkeek zag ik gelijk wat er aan de hand was.


De koeien liepen doodgemoedereerd met zijn allen door onze tuin, onderwijl alles pletten. Met een rotgang ben ik er in mijn onderbroek en shirtje heen gegaan, maar helaas kon ik ze daar niet wegjagen.
Heel veel bloemen en planten zijn er geplet, waaronder onze prachtige dahlia's die net op het punt van bloeien stonden. Ook zijn ze dwars door de moestuin heen gelopen, vele groenten geplet. Verder zijn er op verscheidene plekken de walkanten van ons stroompje compleet verlopen.

Nadat ze, na ongeveer een uurtje, weg waren heb ik touw gespannen voor de doorgang en bij ons huis. Helaas mocht dit ook niet baten toen ze na een half uurtje terug kwamen, ze liepen dwars door het touw heen ;-(
Tot nu toe zijn ze nog niet hier voor ons huis geweest, momenteel zijn ze weer verder getrokken, maar echt gerust erop ben ik nog niet.


En de honden... die vonden het maar wat spannend. Behalve onze Mitsie, die heeft van dat alles niets meegekregen. Zij lag nog heerlijk op één oor.


4 opmerkingen:

yvonne zei

OHHHHH das ook wat zeg!

Cilia zei

Hoi Yvonne,
Echt wel knudde, vandaag waren ze er alweer een paar keer.
Vroeg in de middag waren ze hier met een paar man om de koeien op te halen. De helft hebben ze gekregen en de andere helft scharrelt soms nog even over ons terrein.
Dat doet best wel wat zeer, al jaren zijn we bezig om het terrein wat leuk te maken, zo ook de groentetuin... komen er een paar koeien en in no time is veel platgewalst. De grond is wat zacht, dus dat is nu net gatenkaas.
Ach... uiteindelijk komt alles wel weer goed, maar momenteel zit ik nog met argusogen te kijken of ik ze al weer zie aankomen ;-)
Lieve groet, Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Wat een stelletje brutale Franse vlerken......hoe durven ze;-)
De boer is en blijft natuurlijk verantwoordelijk voor zijn koeien die aan de wandel gaan en bij 'n ander de zaak vertrappen.
Zou hem toch eens confronteren met een schade vergoeding.
En anders zou ik de volgende keer er eentje niet weg jagen maar op stal zetten voor de BBQ ;-))

Fijn weekeind en lieve groet,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

De koeien lopen nog los in het rondte, ook de koeien die ze in eerste instantie gekregen hadden lopen weer los.
Gisteravond, Henk was nog niet weer thuis, ben ik met een stok luid roepend achter een paar aangegaan (blauw broekje en petje ontbrak er aan, maar voor de rest net echt ;-)), om ze terug naar een weiland te drijven. Een heel gedoe zo in mijn uppie, vooral ook met de honden... die ik naar binnen moest zetten omdat ze als een soort magneet op de koeien trekken. Mijn eten stond te verpieteren terwijl ik de koeien weg zat te jagen, honden wat van slag en de boer... die heb ik niet weer gezien, wellicht achter een glaasje rode wijn ;-(

Gelukkig hebben we ze vandaag niet meer op ons terrein gespot, de auto staat er nu... misschien dat ze dat wat afschrikt.

Het is dat we hier maar een klein vriesvakje hebben, maar anders... ;-)

Ach... en wat die vergoeding betreft, wat moet je vragen hè! Het is voornamelijk emotionele schade en veel werk. Komt bij dat vele boeren hier uit de omtrek niet veel op hebben met 'sier'tuinen.
Als de koeien weer achter slot en grendel zitten ben ik redelijk tevreden.

Jij ook een fijn weekend toegewenst en lieve groetjes, Cilia