Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 29 juli 2015

Courgette...


Joepie... de allereerste courgette.


Tijdens het dagelijkse water geven zag ik plots de courgette zitten.
Al tijden staan de planten prachtig te bloeien, maar GEEN courgette. En plots zit er één... helemaal blij :-) 'T is nog maar een kleintje, maar toch...
Haast zonde om de courgette er later af te plukken.


Ook zit er plots een klein pepertje... of ie groen blijft of rood gaat kleuren... geen flauw idee. Leuk is het wel.

4 opmerkingen:

Rozen van papier zei

Wat leuk zeg.Ja dat is het leukste als uit je eigen tuin de groenten of fruit kan gebruiken. Ja zonde om die ene te gebruiken. Misschien komen er meer. Dat heb ik ook met rozen. Ik knip ze niet vaak eraf. Maar fruit.moet je er wel afhalen anderd gaar het rotten of het valt vanzelf eraf. Pruimen bijvoorbeeld.
Nog steeds zomer he?
Groeten Janny

Cilia zei

Hoi Janny,

Ja... mooi dat er plots daadwerkelijk een courgette aan zit. We hebben een paar courgetteplanten staan, die allen volop bloeien... dus wie weet krijgen we nog meer :-)
Dat met die rozen kan ik me prima voorstellen. Zelf had ik dahlia's geplant voor op de vaas. Maar nu ze volop bloeien vind ik het zonde om ze te plukken.
Momenteel regent het hier en is de temperatuur ook behoorlijk gedaald. Na al die hitte vind ik dat best even prettig. Volgens de voorspellingen gaat de temperatuur wel weer omhoog... dus : nog volop zomer. FIJN.
Vriendelijke groetjes, Cilia

Ger zei

Ha die Cilia, ik juich met je mee bij het zien van de eerste courgette en peper, ken dat gevoel van mijn eerste bloemen en vruchten aan pompoenplant vorig jaar in mijn tuintje.
Weet je ook welke pepersoort er op jullie landje groeit, volgens mij zijn pepers in den beginne altijd groen(onrijp)voor consumptie milder van smaak,wanneer ze rijpen kleuren ze naar rood en zijn hot.
Wanneer je wat tijd over hebt is het wat courgette kweken wel interessant om hier eens te lezen, want ik denk dat je ff moet helpen en niet enkel kijken naar die mannelijke en vrouwelijke bloemen.

Ga naar plantaardig.com en klik het middelste groene vakje aan,de website over groenten, scroll even naar courgette,lees daar en je zal begrijpen wat ik bedoel.

Fijne dag en lieve groet,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Wat grappig hè, zo plots een vrucht aan de plant. Ik heb in het verleden ook wel eens pompoenen geprobeerd (in Nederland)... wel bloemen maar nooit vrucht ;-(
Geen flauw idee wat voor pepertjes het zijn, ik heb ze gekregen. Komende zondag even aan de geefster vragen als ze hier is :-)

Ik heb net even gekeken op de site die jij mij aanraad. Hahaha... straks op handen en voeten bij de courgettes om ze handmatig te bestuiven. Brilletje erbij op om goed te kunnen zien welke de mannelijke en welke de vrouwelijke vruchten zijn. Ook even de tips bekeken... leuk beschreven.
Ik heb de site bij mijn favo's opgeslagen, ziet er erg interessant uit. Ga vanavond nog even verder neuzen op de site. Bedankt voor de tip.

Trouwens, HUPPEL je alweer wat meer in het rond. M.a.w. zit er alweer wat vooruitgang in je herstel?

Jij ook een hele fijne dag en lieve groetjes, Cilia