Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 30 juli 2014

'Ons' paradijsje...



'Ons' paradijsje op aarde...




Paradijsje? Jawel, zo ervaren wij het zelf wel met grote regelmaat. Een schitterende vrije plek, zonder buren, zonder verkeer en overal waar je heen kijkt zie je alleen maar de prachtige natuur.
Voor, achter, opzij en aan de andere kant opzij ;-)

( Een vriendin van ons hier in Frankrijk kwam even gezellig langswippen. Zij en haar man hebben ook een tweede huis hier niet ver vandaan. Een schitterend huis, maar wel met buren... hun eigen keuze, zij vinden het gezellig om tussen de Fransen te wonen.
Afgelopen keer dat zij hier aankwamen was er bij aankomst gelijk wat gedoe over de heg op de erfafscheiding, die zij volgens hun buurvrouw niet goed genoeg onderhouden hadden.)




De tuin die constant verandert van aangezicht. De aangeplante planten, maar vooral de spontaan opkomende wilde planten zorgen continu voor een ander zicht. Daar maaien wij regelmatig wat paden doorheen en plukken jaartje rond datgene ertussen weg wat wij niet zo mooi vinden. Een klein paradijsje op aarde...



Een paradijsje die wij tijdelijk 'ons' paradijsje noemen.
Ons terrein van vele duizenden vierkante meters is een redelijk open plek midden in het bos... Naaldbos en loofbos rondom ons terrein.


Toch... al hoe mooi een omgeving ook is, een mens kan geen 24 uur per dag met de mond open staan van verrukking, 24 uur per dag gelukzalig en tevreden in het rondte kijken.
Natuurlijk kan iets oogstrelend zijn en EVEN voor een voldaan gevoel zorgen.
Maar... geluk zit van binnen, evenals tevredenheid.
Ben ik gelukkig en tevreden? Wees gerust... ondanks het paradijsje hier ben ik ook nog steeds zoekende. Er zijn wel momenten van een gelukkig en tevreden gevoel... maar om het vast te houden!!! Daar wordt nog steeds druk aan gewerkt ;-)

Wat betreft de plek hier heb ik niets te klagen.

Wel wil ik nogmaals benadrukken dat het hebben van een tweede huis niet ALLEEN maar zaligmakend is, al doet de blog soms anders overkomen.

Een paradijsje op aarde... tja... eh... nou ja... eh... mooi is het wel, maar wat eten we vanavond?

Vandaag regende het zowat de gehele dag, geen overstromingen zoals op sommige plekken in Nederland, maar toch...
Zodoende gelijk maar even wat binnenklusjes geklaard. Ons dakraam afgetimmerd en gebeitst.. een krabpaal voor de katten gemaakt, daar zij tot nu toe lukraak hun nagels op de bank e.d. vijlden. Tevens het huis weer visiteklaar gemaakt... jaja... even aan de poets, het oog wil soms ook wat hè!

'Ons' paradijsje... momenteel niet erg veel van te zien daar het donker is... en stil is het ook niet daar het nog steeds behoorlijk giet daar buiten... wat hier binnen overduidelijk te horen is ;-)



6 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh ik zie het helemaal voor me zo'n heerlijke zomer regen en dan ruikt het allemaal zo lekker buiten. Je bent een bofkont hoor.
Geniet maar heel veel van jullie heerlijke plek! Groetjes van Petra B.

Rozen van papier zei

Lekker hoor, mooi meegenomen, jullie hebben een goede keuze gemaakt! Frankrijk kent vele mooie plekjes. Hier komt de zon alweer door hoor! Fijne vakantie.

Groetjes Janny

Cilia zei

Hoi Petra,

Een zomers regenbuitje vind ik ook zo af en toe wel prettig, maar de gehele dag regen kan me niet echt bekoren. Gelukkig was het vandaag weer een aangename redelijk droge dag.
Ik voel me ook met regelmaat een enorme bofkont ;-)
Jij ook een hele aangename dag gewenst en vriendelijke groetjes

Cilia zei

Hoi Janny,

Dat is het fijne hier in Frankrijk, dat je nog relatief goedkoop een pracht plek midden in de natuur kunt kopen. In Nederland zijn dit soort vrije plekken vrij schaars en zodoende vaak erg duur... en er zijn geen bergen in Nederland ;-)
Vandaag konden we hier ook weer lekker buiten zitten.
Hele vriendelijke groetjes en fijne zonnige dagen toegewenst,
Cilia

Ger zei

Een goede dag ''Eva'';-)uit het paradijsje

Het geluk is vandaag niet aan mijn zijde,heb al verschillende keren een reactie getikt hier en bij publiceren gaat er iets mis.....foetsie en weg is mijn reactie.
Maar gelukkig blijft jou post hier wel staan en begin ik gewoon opnieuw tussen de bedrijven door van het noodzakelijke gedoe in het huishouden.
En wanneer jij zo in de rondte kijkt vergeet dan niet om ook eens naar boven te kijken naar die strakblauwe lucht,de dikke bloemkoolwolken,de dramatische donkere regenwolken die bijna altijd een gouden rand vertonen door de zon die erachter schijnt.

Niet verkeerd om eens wat dieper over de dingen na te denken zoals geluk en tevredenheid.
Ga wel eens opzoek op het www hoe andere daar over denken en er een heel artikel over schrijven wat ze heel graag delen.Soms val ik van de ene verbazing in de andere tijdens dat lezen hoe zij dat zo mooi kunnen verwoorden(jij trouwens ook) en vraag me af of het hun eigen ervaring,gevoel en mening is of dat ze het op een speciale cursus,training etc. geleerd hebben.
Een ding weet ik bijna zeker uit eigen ervaring door de jaren heen, geluk is een moment wat ik niet in woorden uit kan drukken,wel wat mij gelukkig of ongelukkig maakt,het is een gevoel van binnen wat godsonmogelijk is om dat vast te houden, denk dat juist het loslaten van veel dingen in het leven belangrijk zijn,vooral die met negatieve gevoelens en gedachte te maken hebben en dat die ons telkens weer op de weg naar het geluk brengen.
Maar oei,oei......het kan heel confronterend zijn vind ik zelf om eens goed in mijn binnenste te kijken en te zien waar ik nog hard aan moet werken....;-)

Ach,ach......wat een toestand toch dat de heg over de erfafscheiding groeit, heb ook een buurman die daar met tijden moeilijk over kan doen,op een zondagmorgen zag ik vanuit mijn ooghoeken de hedera tegen de schutting heftig heen en weer gaan en er kwam een vraag achteraan;Ger staat dit groen bij jou of bij mij?
Nou kan ik me die vraag van buurman wel voorstellen omdat er in zijn tuintje al jaren alles maar doorgroeit en hij door de bomen het bos niet meer ziet ,ik hielp hem even opweg,de klimop die hier zo mooi over de schutting hangt zit met zijn wortels bij jou, het getrek en gesjor ging maar door en de stofwolken belemmerde mijn gezichtsveld,na enige tijd keek ik tegen een grijze kale schutting aan wat me weken gekost heeft voordat ik er aan gewend was.
Half jaar later kwam er weer 'n vraag over de schutting en die ging over de hedera aan onze kant die Harry meerdere keren per jaar in model brengt,heb de buurman snel duidelijk gemaakt dat hij en wij de hedera 'n poos met rust laten omdat ik wist dat er verschillende vogels er hun nest in hadden.
Daarna is onze heggenschaar er aan te pas gekomen,ook aan buurman's kant.....
......en voor de rest groeit het onkruid aan de andere kant van de schutting al jaren door.
Wat dit te betekenen heeft,wat daar achter zit, dat mensen zó reageren op dat beetje groen???

Fijn dagen nog en lieve groet!!!
Ger










Cilia zei

Hoi Ger,

Haha Ger, heb je er bijna een dagtaak aan gehad om hier zo'n enorme reactie te plaatsen. Nou... erg lief hoor, al die moeite BEDANKT...
Hoe dat kan weet ik niet, wel heb ik al vaker mailtjes gehad van mensen die niet op de blog konden reageren. Maar... het is jou, als doorzetter, gelukt :-)

Daar in de lucht staat het met regelmaat vol met vele sterren, afgelopen avond weer tot een uurtje of twaalf buiten genoten van de sterrenpracht. We hebben hier geen 'lichtvervuiling', zodoende lijkt het hier alsof er veel meer sterren in de lucht staan (wat natuurlijk niet zo is...), erg mooi.

Ik heb altijd al veel interesse voor psychologie en sociologie gehad... het hoe, wat en waarom... Waarom mensen doen wat ze doen. Over de zin of zinloosheid van het leven.
Geluk, wat is geluk? Zelf denk ik dat innerlijke rust dicht bij geluk komt.
Dat heeft aan de ene kant weinig van doen met het hebben van een tweede huis in Frankrijk, aan de andere kant hebben we hier natuurlijk wel een heerlijk rustig plekje met weinig impulsen van buitenaf... dat ervaar ik vaak wel als zeer fijn. Ik ben nogal beïnvloedbaar, hahaha...

Soms zit ik heerlijk genietend en vol verbazing naar een programma als de rijdende rechter te kijken, waar mensen mekaar bijna aanvliegen over vallende blaadjes.
Tja Ger, ik ben nogal dol op veel groen, had het mooi gevonden als meerdere mensen er zo over dachten... helaas zijn er vele mensen die vallende bladeren rommel noemen en doodsbenauwd zijn voor paardenbloemen en klavers in hun gladgeschoren gazonnetjes. Niet beseffend dat bomen de longen van de aarde zijn, evenals een schitterende hedera vaak een prachtplek voor vele vogels is.
Uren zou ik hier over kunnen uitweiden, maar... het is bedtijd ;-)

Hele lieve groetjes en alvast een fijn weekend toegewenst,
Cilia