Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 8 juli 2013

Vuursalamanders en gloeiwormen...


Het is hier een drukte van belang...


Onze waterbak zit vol met larven van vuursalamanders. Aan de ene kant natuurlijk prachtige mooi, maar aan de andere kant maak ik me er ook wel een beetje zorgen over. De reden daarvan is dat ik eventjes op het internet van alles opgezocht heb over vuursalamanders.

Even een stukje van WIKIPEDIA De vuursalamander is eierlevendbarend; dit betekent dat het embryonale stadium (het ei) zich volledig in het moederdier voltrekt evenals een deel van het larvestadium. De draagtijd is relatief lang en kan oplopen tot 8 maanden. De overlevende larven worden door het wijfje aan de rand van ondiepe wateren afgezet. Een vrouwtje kan afhankelijk van haar grootte 4 tot 75 larven baren die direct zijn voorzien van kieuwen, gemiddeld worden 33 larven geboren. Het vrouwtje laat zich hierbij achterwaarts half in het water zakken waarbij ze zich met de voorpoten vasthoud aan de oever. Dit is het enige moment dat de vuursalamander het water betreedt...
Nog een stukje : De vuursalamander is pas na vier jaar volwassen. In de natuur kan een leeftijd bereikt worden van 20 tot 25 jaar maar in gevangenschap kan de salamander zeer oud worden tot wel 50 jaar.

Als ik bovenstaande lees krijg ik gelijk de kriebels, een soort van verantwoordelijkheidsgevoel komt opborrelen. Al dat leven in onze waterbak, die soms even droog staat.  Beestjes die wel 20 jaar oud kunnen worden... Soms scheppen we de put even leeg, dat kan nu natuurlijk ABSOLUUT niet. Maar ik heb absoluut geen flauw benul wat te moeten doen. Soms doen we de kraan even dicht, vraag ik me gelijk af... kan dat wel ! Tja... een zorg erbij, pfff... Maar mooi lijkt het wel al die kleine salamanders in onze waterbak

Er zit heel veel, voor mij, vreemd leven in onze waterbak...

De vuursalamander-larven zwemmen lustig door de bak...


Ook word het hier weer gezellig verlicht, de lampen hoeven niet aan omdat de gloeiwormen gearriveerd zijn ;-) Ik heb er al eens eerder over geblogd, maar het blijft mooi, dus... nog een keer. Afgelopen avond zagen we plots weer een groen lampje in de 'etable' en jawel hoor... een gloeiworm. Even later zagen we buiten ook een paar. Kleine grappige wondertjes...

Bovenstaande foto is met flits genomen...

Foto hierboven zonder flits. Het wormpje geeft een klein beetje licht op de muur... Eigenlijks is het helemaal geen wormpje, maar een kever. Tja, weten we dat ook weer ;-)

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Zag laatst nog een programma met onderdeel over de vuursalamander op tv,in Nederland is het geen 5 voor 12.....,maar 1 minuut voor 12 wat de vuursalamander betreft.
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/209889

Wat fantastisch om te lezen dat dit grappige beestje nog met grote getale in jullie waterbak voorkomt.
Maar kunnen de larven daar wel overleven, dat vraag ik mij ook af,zit er voldoende voedsel in en wat als de bron droog komt te staan???
Het eerste wat mij te binnen schiet is om de bak leeg te scheppen met larve en al,en dan de inhoud uitzetten in dichtsbijzijnde beek....???
Er moet toch ergens wel iemand zijn die verstand van zaken heeft, hoe te handelen in dit geval,of niet handelen en de natuur zijn gang laten gaan....

Ja,die vuurvliegjes,glimwormpjes kwamen wij ook al vaak tegen in het buitenland,zag ze in Nederland nog nooit.
Of ik moet hetzelf geweest zijn tijdens een ballet optreden in het Stadswandelpark waar ik met meerdere meisjes 'n groep glimwormpjes uitbeelden op deze muziek/tekst en in groene spotlights.


Glimwormpje ergens in het duister,
toon me vanavond al je luister.
Cirkel verlicht rond hoge bomen,
waarin de vogels rustig dromen.
Glimwormpje fonkel fel en machtig,
maak deez 'avond nog ééns zo prachtig.
Want ik vond een vrouw naar mijn idee,
dus Glimwormpje gloei voor twee.

Glimwormpje laat je schoonheid stralen,
geef een paar mooie licht signalen.
Geef met je eigen installatie
eens een soort neon demonstratie.
Glimwormpje deel mijn grote vreugde,
weet je wel wat mij zo verheugde.
Wel, ik vond een vrouw naar mijn idee,
dus Glimwormpje gloei voor twee.

Glimwormpje, kleine wonder kever,
glanzende motorloze zwever.
Breng met je weergaloos geflonker,
vrolijke stippen in het donker.
Glimwormpje al is 't geen verplichting,
zorg voor een mooie feest verlichting.
Want ik vond een vrouw naar mijn idee,
dus Glimwormpje gloei voor twee.

Lieve groet en fijne dag!!!
Ger


Cilia zei

Hahahahaha... Nog even en ik ga je gekke Gerretje noemen. Prachtig... vraag ik me hier wel af of het optreden zo'n indruk op je gemaakt heeft dat je de tekst nog altijd weet... of... dat je hem opgezocht hebt!!!
Straks ik maar bij mijzelf denken dat er een glimworm bij ons in de tuin zit... maar nee hoor, Ger als glimwormpje ;-)

Ik had ook gelezen dat vuursalamanders steeds minder voorkomen in Nederland.
Zelf denk ik dat het overplaatsen misschien niet zo'n goed idee is, daar hier vrij veel stroming in het water zit, ook zou het behoorlijk lastig zijn om ze allemaal eruit te vissen omdat ze zich soms wat verstoppen.
Ik hoop dat er genoeg voeding in het water zit hier, vermoed het wel.
Trouwens volgens een vriend van ons hebben de salamanders hier bij ons hun kieuwen al verloren, dat zou inhouden dat ze het water zeer binnenkort gaan verlaten en op het land verder gaan. Ik hoop het... ik heb het idee dat er vandaag al wat minder in zaten, morgen weer kijken.

Groetjes en veel liefs,
Cilia