Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 14 juni 2013

De kelderdeur...


Aha... weer een nieuwe volgster. Leuk, leuk, leuk. Van Harte welkom Harma Schuur, als nieuwe volgster. Fijn dat je volgster geworden bent... een lieve groet ;-)

Nou... maar gauw weer een nieuw blogje...

Een deur naar de kelder, dat zou eigenlijks totaal geen probleem moeten zijn. Helaas is dat wel een klein probleempje, namelijk... als wij daar een 'gewone' deur zouden maken wil deze niet open. Laat je hem naar buiten toe open vallen... stuiterd hij tegen een traptrede aan, laat je hem naar binnen toe open vallen... blijft hij steken tegen het gewelf van de kelder.
Zodoende hadden wij voor nood er wat planken voor staan, dit in verband met de katten die anders de kelder als kattenbak gaan gebruiken omdat daar zand en grind op de grond ligt.
Maar ja, die planken dat werkt natuurlijk voor geen meter, iedere keer als we wat uit de kelder halen wilden moesten de planken verwijderd worden, met als gevolg dat we de kelder niet erg veel gebruikten. Best jammer, omdat het een mooie ruime kelder is.
Zodoende is nu de kelder aan de beurt om opgeknapt te worden.
Van binnen moet er heel wat aan gebeuren, de muren moeten helemaal opgeknapt worden... deze zijn deels zelfs ietwat ingestort. Verder moet er licht in, het is er nu altijd donker... dus moeten we altijd met een zaklantaarn naar binnen.
Maar als eerste moest er wat op de deur bedacht worden, hoe dat op te lossen.

We hebben er nu een drie-kwart deurtje voor gemaakt die naar binnen open wil.

Op deze foto kun je wel zien waarom de deur niet hoger wil, dan slaat hij boven tegen het gewelf aan. De andere kant opdraaien wil ook niet vanwege de trap. 

Het deurtje zit al in de verf, in het echt oogt het wat minder fel. Hij sluit met een magneet en er komt nog een handgreep op. Boven de deur maak ik een leuk gordijntje, althans dat is de bedoeling dat ie leuk wordt, de stof en roeseltjes heb ik al :)
Zo loopt het al een heel stuk gemakkelijker heen en weer, gewoon huppa... deur open drukken en je kunt de kelder in.

Zo, even iets geheel anders. Even over het weer.
Ik maakte me vandaag al lichtelijk bezorgd, stalend mooi weer, strak blauwe lucht, korte broek aan, blote buik (oef... ). Ik dacht bij mijn eigen : hoe kan ik daar nou over bloggen zonder mijn volgers jaloers te maken. Al die pret en zaligheid HIER.
Gelukkig kwam daar tegen een uurtje of drie verandering in. De zon was klaarblijkelijk dusdanig geschrokken van die witte beentjes, dat ie het voor gezien hield. Wolken kwamen er in rap tempo aan, eerst wat witte wolkjes, snel gevolgd door dikke donkere wolken en... jawel, hè hè... REGEN.

Ik wilde al pronken met deze mooie Oleander, maar dacht bij mijn eigen : Nee, dat kan ik mijn volgers niet aan doen.

Dus... plaats ik voor jullie... deze foto ;-)
REGEN

Alvast een fijn weekend toegewenst met veel zonneschijn.

4 opmerkingen:

michel zei

Hoi, hoe is het al een fijne week achter de rug? Wat doen jullie eigenlijk met de oleander in de winter?
Gr. Michel

Cilia zei

Hoi Michel,

Een heerlijke lekkere rustige week. Niet veel geklust en ook niet veel weggeweest. Gewoon lekker rondlummelen om en in het huis.

De oleander zet ik eind september naar binnen op een redelijk lichte plek, geef hem sporadisch een beetje water en hoop dan dat hij het overleeft... zodat hij volgend jaar in mei/juni weer naar buiten kan.
Als ik in december merk dat het niet goed gaat, neem ik hem mee naar Nederland.

Groetjes,
Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Wat een goed idee dat kelderdeurtje en die kleur, helemaal perfect!!!

Buitje regen goed voor de planten,minder voor de korte broek en blote buik;-)
Nou als ik hier de berichten moet geloven komt de tropische hitte eraan....maar ook de onweersbuien.

Oleander is een inheemse plant van Kreta ,tijdens onze vakantie heb ik ze volop in bloei zien staan van noord tot zuid zover mijn oog reikten,zelfs rechts en links van de vangrail op de National Road bloeien vrij grote struiken die ook voor een effectieve geluidsbarrière zorgen.

Fijn en zonnig weekeind gewenst!!
Liefs,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Dat deurtje is best een hele verademing, we kunnen nu veel gemakkelijker de kelder in. Het gekke is, dat het in het echt heel anders overkomt als dat het op de foto lijkt. Sowieso lijkt het veel minder fel, ook ligt de ingang van de kelder vrij laag, daar ga je met een trap heen... dat komt ook niet over op de foto.

Wat was dat vast een prachtig gezicht daar op Kreta, met al die grote bloeiende oleanders. Heb je al weer een nieuwe reis geboekt ;-)
Hier hebben we Kreta in mini-formaat, hahaha...

Jij ook een fijn en zonnig weekend gewenst, gaat vast gelukken... de voorspellingen zijn ERG goed.

Liefs,
Cilia