Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 11 januari 2013

Wensballonnen...


Wie weet vliegt ons wensballonnetje momenteel ook ergens rond evenals deze ballonnen boven Le Puy-en-Velay. Een oude foto, daar we geen tijd hadden om ontspannen een foto van ons wensballonnetje te maken...

Henk had ons wensballonnen en een kinderpakket vuurwerk gekocht voor de gezelligheid. Al het andere vuurwerk ben ik bang voor. Sterretjes, trektouwtjes, party poppers en knalerwten gaan er nog net mee door.
Bijna een gehele middag bezig om onze wensballonnen vol te krabbelen met AL onze wensen, dat zijn er nogal wat...
Om middernacht, nadat we naar de klok gekeken hadden, was er maar amper tijd om mekander een goed nieuwjaar te wensen daar we stonden te popelen om naar buiten te spurten.
Even wat verplichtte zoenen en rennen maar...
Buiten aangekomen was het daar bij ons muisstil, nog altijd een gekke gewaarwording... maar goed, Henk had de smaak al snel te pakken met zijn trektouwtjes en knalerwten. Ik ben meer van de sier, zodoende overal prachtige mooie sterretjes neergezet. Vidor happend naar de confetti uit de party poppers en onze Mitsie binnen op de bank om alles van een afstandje gade te slaan. GROOT FEEST daar bij ons. Het raakte maar niet op, zoveel zat er in het kinderpakket.
Na ongeveer een half uur dolle pret was het zover, de wensballonnen waren aan de beurt.
Eerst even voorzichtig één aansteken, er stond bij ons huis weinig wind, de ballon een tijdje vastgehouden om hem vervolgens onder veel gejoel los te laten... Daar ging ie, met al onze wensen naar de hemel, althans dat was de bedoeling.
Op het moment dat hij boven de bomen uitkwam ving hij wat wind en wapperde hij rechtstreeks richting een grote den op ons terrein, brandend als een fakkeltje.
Vol spanning keken wij toe om op het laatste moment te zien dat de ballon weer wat omhoog ging, over onze den heen.
Wat hoger gekomen sloeg de wind weer genadeloos toe en veranderde ons ballonnetje van koers, regelrecht op het donkere hoger gelegen bos af. Wij rennen om ons ballonnetje na te kijken. Op een gegeven moment was hij uit ons zicht verdwenen, wij naar binnen maar niet echt gerust erop.
Zaklantaarns mee het bos in op zoek naar ons ballonnetje, of een brandende boom... oeps.
Al met al meer dan een half uur rondgekeken, nergens een brandend ballonnetje te bekennen.
Tja... rest nu de vraag waar onze wensen heen gegaan zijn.
De andere wensballonnen hebben we veiligheidshalve maar niet opgelaten... doen we pas als het met zekerheid windstil is ;-)



P.S. Bovenstaande twee foto's zijn afkomstig van het Internet, voor degene onder ons die niet weten hoe een wensballonnetje eruit ziet... Trouwens even ter verduidelijking, wij hebben er maar één opgelaten...

6 opmerkingen:

Ger zei

Hoi lieve Cilia,

Het oplaten van wens en geluksballonnen is al jaren een ware hype die over is komen waaien uit Thailand.
Boeddhisten kennen aan het oplaten van de geluksballon een bijzondere betekenis toe. Zij geloven dat je samen met de ballon ook het kwade dat in de mens aanwezig is verzamelt en wegstuurt.
Jullie hadden vast andere mooie wensen op de ballon staan,want ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar iets kwaads in jullie zit;-)

Er zijn volgens mij net zoveel voor en tegens te lezen dan dat er ballonnen aangeboden worden op internet.
Wanneer het op een verantwoorde manier gebeurd kan er bijna niks mis gaan.
Ik zie en hoor het in elk geval liever dan al het stinkende knalvuurwerk dat jaarlijks verschoten wordt.

Dat ze dat maar eens gaan verbieden,beter voor het milieu,mens en dier.
En dat het kan zag ik met eigen ogen jaren geleden toen wij met Oud op Nieuw in Yogyakarta doorvierden buiten in de drukte van Jalan(straat) Malioboro, de grootste en bekendste winkelstraat van Yogyakarta-Indonesië,waar vuurwerk ten strengste verboden is en mensen veel plezier beleefden aan een alternatief,toeters van papier in alle kleuren en maten die op elke hoek van de straat te koop waren voor paar rupia's,het was een oorverdovend lawaai dat wel maar ook plezierig om al die mensen uit hun dak te zien gaan 's nachts om 12 uur......en dat alles ook nog eens zonder druppel alcohol want ook dat is verboden.

Fijn weekeind en lieve groeten!!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Fijn dat je er weer bent, ik miste je leuke uitgebreidde reacties al... een blogje onder de blog ;-)

Nou... om eerlijk te zijn soms kook ik wel eens, maar ja : wie schrijft die blijft, hahaha...

Tja, valt wat over te zeggen, over de veiligheid van die wensballonnen. Ik kneep hem wel even toen ons ballonnetje richting het bos ging, zag in gedachten ons al vluchten vanwege bosbrand. Gelukkig is Henk wat nuchterder...

Ooh... wat een leuke ervaring om Oud en Nieuw in Indonesië te vieren. Was vast een geweldige mooie ervaring. Ook nog naar de mooie tempels Prambanan en Borobudur in Yogyakarta geweest?
Tja, dat is toch wel heel wat anders dan in Frankrijk... daar waar het compleet stil is tijdens de jaarwisseling, op Henk zijn knalerwten en trektouwtjes na :)

Jij ook een heel fijn weekend en heel veel liefs toegewenst,
Cilia

Ger zei

Ja, lieve Cilia wij maakten een rondreis over Sumatra,Java,Bali,Lombok en vlogen daarna nog even naar Thailand voor 5 dagen.
We bezochten alle bezienswaardigheden,maar besteden ook veel tijd aan bezoekjes op de vele kampongs,schooltjes en kleine werkplaatsjes,wat ik altijd het meest interessant vind,gewoon tussen de locals,praten met handen en voeten......en met een warme hand wat in een andere warme hand drukken;-)
Het was de reis van ons leven...
maar dat gevoel heb ik ook wanneer ik mijn vakantie doorbreng in een ''hutje op de hei''

Fijn weekeind en liefs!!
Ger

Cilia zei

Oo... Ger, wat kan ik me voorstellen dat het een fantastische reis was. Tja... ik vermoedde het al, maar ben er nu wel van overtuigd... Jij bent een echte mensen mens, ik zou nog zoveel van je kunnen leren. Ik heb zelf doorgaans meer met de natuur en beesten... helaas, moet ik er bij zetten... maar ik doe mijn best ;-) Ik ben niet zo lief als jij, nou ja... wel lief, dat wel. Maar niet zo goed in vertrouwen in de mensheid. Als iedereen zo positief in het leven stond als jij dat staat, werd mijn vertrouwen in de mensheid welicht een stuk groter :)

Liefs,
Cilia

VanKaarstotServet zei

Wat een mooi verhaal! En ja, het oplaten van wensballonnen is heel sfeervol en leuk, maar je moet natuurlijk wel goed op de veiligheid letten. Bovendien zijn er wensballonnen, goedgekeurd door de NVWA, die snel worden afgebroken en geen afval achterlaten. Je kunt er meer over lezen op deze pagina. Je kunt daar ook de geluksballonnen heel voordelig kopen als je interesse hebt:
http://www.vankaarstotservet.nl/tuindecoratie-tuinsfeer/wensballonnen-romantiek/wensballonnen.html
Vriendelijke groet,
VanKaarstotServet

Cilia zei


Bedankt voor je aardige woorden.
Onze wensballonnen waren gelukkig wel goedgekeurde ballonnen ;-)

Vriendelijke groet, Cilia