Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 16 september 2011

Week 11 zomer 2011

Dit is alweer de laatste blog vanuit Le Pre Bonnet. Zondag vertrekken we richting Nederland, dan zitten de 11 weken er op. Henk is gisteren weer 'thuis' gekomen, samen met Dennis, die geleerd heeft om MOI en DOEG te zeggen en ik kan zeggen, dat het erg grappig klinkt als een fransman MOI (in Groningen zeggen velen moi i.p.v. hoi) of DOEG zegt. Als hij hier bij ons huis passeerd, roept hij al van verre MOI, nou... dan voel je je toch wel erg thuis hier, toch??? Aha, nog iets wat hij geleerd heeft: Dank u wel en Alstublieft. Wij vonden het erg leuk dat hij even meegeweest is naar Nederland en Dennis naar eigen zeggen ook. Vanmiddag hebben we onder het genot van een kop koffie met heerlijk gebak van Dennis nog even gezellig nagekletst. Tja en morgen alweer onze laatste dag hier, gaat erg snel voorbij die 11 weken. Heb ik er zin in om naar huis te gaan? Ja en Nee, ja... omdat ik sommige mensen wel eventjes weer zien wil, ons huis daar en bovenal onze kippen die onbedoeld vorige week een kuikentje erbij gekregen hebben (Henk was waarschijnlijk een ei vergeten uit het legnest te halen en zag afgelopen keer dat hij in Nederland was, plots een piepklein kuikentje in het kippenhok, och... dus ben ik best nieuwsgierig hoe ons nieuwe 'huisgenoot' eruit ziet), zo ook onze katten, die alweer in Nederland zijn, mis ik hier een beetje. Nee... ik wil nog lang niet terug omdat het hier zo prettig toeven is, zo heerlijke vrij, zo lekker ongecompliceerd ( weinig tot geen sociale verplichtingen), één en al natuur om ons heen en bovenal zijn er nog zat klusjes te doen. Ach wat, het was hier gewoon SUPER..., een hele ervaring en blij dat we het gedaan hebben en dat het mogelijk was om te doen.
Hieronder nog even wat foto's...
Langzaam aan doet de herfst zijn intrede hier, wat mooie lange schaduwen opleverd. Had ik altijd al graag van die mooie lange benen willen hebben, nou zie foto... en wat een enorme grote hond hè!

De paddestoelen schieten overal uit de grond, in de meest mooie kleuren.

Zomaar langs de kant van de weg een trosje paddestoelen, vlakbij ons huis.

De herfstasters staan in volle bloei...

Detail van een staande lamp, die we via marktplaats op de kop getikt hebben. Allemaal houtsnijwerk en zoals ik al eens verteld heb ben ik dol op ornamentjes en houtsnijwerken.

Aan weerszijden een verschillend beeld, ben je flauw van de ene kant dan kun je hem omdraaien. Mooi mooi...

Dit is hem in zijn geheel, de kap laat nog wat te wensen over, maar een super poot van ongeveer 2 meter hoogte.

Alsof de walnotenbomen weten dat we zo weg gaan, ligt het overal sinds een paar dagen bezaaid met walnoten.

Zo ook dit gewei, wekenlang was ik op zoek naar geweien. Nog nooit heb ik er één gevonden, zie ik plotsklaps op de weg waar we dagelijks lopen deze liggen. Oké, niet een geweldige mooie... nee een kleine spitser. Er zijn bokken met twee onvertakte geweistangen die spitser genoemd worden, vaak zijn dat zeer jonge of erg oude bokken. Tja, dus... maar ik ben er blij mee, al had ik me dat wel anders voorgesteld... zo'n ENORM groot gewei, zeg maar.

Bij ons in de tuin ben ik begonnen met een nieuw terras erbij te maken. Een hele klus, eerst alle bramen, varens en brandnetels verwijderen, daarna moet alles wat geegaliseerd worden. Op de foto zie je dat niet zo goed, maar de grond loopt vrij stijl af, zodoende moeten er ook wat trapjes komen. Hier gaan we het komende jaar mee aan de slag. Lijkt ons leuk om er een grote picknicktafel te plaatsen... met het mandje vol lekkernijen naar de picknickplaats, maar zover is het dus nog niet, hè jammer... we kunnen dus nog echt niet terug, er is nog veelste veel te doen.

Zo, nog eventjes een foto van een prachtige mooie springbalsemientje. Zo'n ondergewaardeerde plant, mensen kopen vaak vele dure planten voor in de siertuin, dat terwijl deze plant zich vermenigvuldigd als een tierelier. Een paar zaadjes en binnen een paar jaar heb je duizenden van deze schitterende bloemen...

Dat was het eerst, de volgende blog zal weer vanuit Nederland geplaatst worden. Een fijn weekend en wie weet... tot de volgende blog.

Geen opmerkingen: